Ga naar de inhoud

Verdiepende scholing ADHD bij Jeugd: Zorgen om het welbevinden van het jonge kind en de ouders/verzorgers bekeken vanuit de IMH-visie

De zorg voor het jonge kind en de ouders vraagt een systemische en holistische benadering. Is bijvoorbeeld het drukke, onrustige en vluchtige gedrag te begrijpen als een voorloper van ontwikkelingsproblematiek zoals bij ADHD of autisme? Of spelen andere factoren die van invloed zijn en van waaruit je het gedrag van het kind kunt begrijpen? In deze scholing nemen we je mee in de Infant Mental Health (IMH)-visie als leidraad en handreiking om te komen tot passende ondersteuning voor de zorg voor het jonge kind en zijn/haar ouders.

Praktisch

Deze fysieke scholing bestaat uit 1 bijeenkomst van ca. 4 uurn

Datum: maandag 28 oktober 2024
Tijd:
16.00 tot 20.00 uur
Locatie: De Phil, Oude Goirleseweg 167 in Tilburg

Inloop vanaf 15.45 uur. Rond 17.30 uur zal een lichte maaltijd worden verzorgd.

Aan de scholing kunnen maximaal 20 personen deelnemen.

Inhoud van de scholing

Een goede start is voor zowel jonge kinderen als hun ouders van groot belang. Er is geen ingrijpendere gebeurtenis in een mensenleven dan het krijgen van een kind. En er is geen periode in een mensenleven waarin zoveel mijlpalen worden behaald als in de eerste 1000 dagen. We weten dan ook dat vroeg investeren loont, vaak een heel leven lang.

Maar welke rol kun je in deze belangrijke levensfase spelen in de eerstelijns zorg? Deze scholing gaat in op de Infant Mental Health (IMH)-visie, waarin de ontwikkeling van jonge kinderen binnen de relatie met hun ouders/verzorgers centraal staat. En altijd bekeken wordt vanuit de omgeving waarin een kind opgroeit. Je leert onder andere meer over de (hersen)ontwikkeling van jonge kinderen, hoe hechtingsrelaties tot stand komen en de invloed van stress en trauma bij ouder en kind. Hoe ga je het gesprek aan met die zwangere die zich depressief voelt, het ouderpaar dat een huilbaby heeft en veel spanning in hun relatie ervaart, of die zich zorgen maken over het drukke gedrag van hun peuter?

Hoe kan je er als zorgverlener laagdrempelig zijn voor ouders en jonge kinderen? Welke hulp kan preventief geboden worden en welke psychosociale stressfactoren hebben aandacht nodig? En wanneer verwijs je door en waarheen?

De scholing behandelt de belangrijkste theoretische modellen onderliggend aan de IMH-visie (jonge kinderen van 0 tot 6 jaar), maar heeft ook een praktische insteek gericht op het bieden van concrete handvatten.

Doelgroep

POH-GGZ (Jeugd) werkzaam binnen huisartsenpraktijken, die nauw betrokken zijn bij de hulp en begeleiding aan jonge kinderen en de ouders. Ook huisartsen, jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen zijn van harte welkom om aan te sluiten bij deze scholing.

Docent

Deze scholing wordt verzorgd door Brigitte de Jong en Eefje van Hugte. Brigitte is GZ-psycholoog, Systeemtherapeut en IMH-specialist en werkzaam bij Centrum Jeugd van GGZ Breburg in Tilburg. Eefje is GZ-psycholoog en werkzaam bij GGzE in Eindhoven, binnen het team Jeugd / Infant Mental Health (IMH).

Accreditatie

Accreditatie voor deze scholing wordt aangevraagd voor huisartsen, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en de POH-GGZ (3 punten).

Aanmelden

Je aanmelden voor deze scholing is nog niet mogelijk.